donderdag 19 maart 2009

Dik door stress, en wat kan gezonde voeding daar aan doen

Aanleg voor overgewicht

Regelmatig zie je, bijvoorbeeld op tv of in de krant, dat stress een `dikmaker´is. Is dat echt zo?
Wanneer je veel stress hebt, lichamelijk of psychisch, maakt je lichaam stresshormonen aan. Dat is normaal, maar wanneer je te veel stress hebt, kan dat schadelijk zijn voor je gezondheid. Je kunt bovendien meer of minder gevoelig zijn voor het schadelijke effect van deze stresshormonen op je lichaam en geest. Dat is genetisch bepaald.

Als je hier gevoelig voor bent, kan dit leiden tot een ongunstige lichaamssamenstelling, zoals meer vet en minder spieren. Sommige variaties in genetische aanleg kunnen ook nog eens tot een te hoog cholesterolgehalte en een hogere bloeddruk leiden.

Ongevoelig voor stress kan dat ook?

Ja zeker, ongeveer 10 procent van de mensen is juist relatief ongevoelig voor stress. Zij hebben een gezondere stofwisseling. Dat is onder andere te zien aan een lager cholesterolgehalte en minder `verklikkereiwit´dat de mate van dichtslibben van de aderen aangeeft. Zij hebben minder kans op het krijgen van bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en suikerziekten.
Je ziet dus dat je aanleg voor overgewicht kan hebben. Maar let op: het wil namelijk niet zeggen dat je ook overgewicht hoeft te krijgen. Als je gezond leeft en eet, verminder je natuurlijk de risico´s aanzienlijk. Uiteindelijk is het in grote mate nog altijd je eigen levensstijl die bepalend is of je daadwerkelijk overgewicht krijgt.

Wat kunnen we zelf tegen overgewicht doen?

Gezond eten blijft natuurlijk belangrijk, dus niet teveel vettigheid, zoals gebak, snoep, koek enzovoort. Een gezond gewicht heeft ook te maken met voldoende lichaamsbeweging. Iedere dag een half uur activiteiten en twee keer per week een uur intensief trainen. Maar ook moeten we denken in deze drukke maatschappij om op tijd onze welverdiende rust te nemen.En hebben we overgewicht dan kunnen we ook in combinatie met sporten, natuurlijke voedingssupplementen nemen naast onze dagelijkse voeding. Niet op dieët, maar gewoon goed voor je lichaam zorgen.

Stressmanagement

Overspannenheid, burn-out, het zijn begrippen van deze tijd. Orgaanspecifieke voeding kan veel goed doen om de balans en daarmee het rustgevoel te hervinden. Ik zat zelf jaren door mijn werk flink onder de stress, maar ik had geen overgewicht. Maar uiteindelijk was wel mijn lichaam opgebrand. Ik stond ´s ochtends op en was al doodmoe. Totdat ik het product aangereikt kreeg van mijn man. Hij had gehoord dat het product zijn dienst in de maatschappij al bewezen had. Ik ben het gaan eten naast mijn gewone dagelijkse voeding, en na een aantal weken ging ik verschil merken in mijn lichaam. Ik kon weer lekker slapen, en had veel minder last van stress. Waarom had ik nooit eerder van dit product gehoord? Zouden er niet meer mensen met stress rond lopen dacht ik nog? Toen ik op controle ging bij de dokter een aantal maanden later, was mijn cholesterol in het bloed geweldig, en de doktor zei Monique wat zie je er ontspannen uit. Ja, ik wist hoe het kwam, en daarom lieve mensen. Er is zit veel meer in gezonde voeding, dan dat wij zelf voor mogelijk houden. Vaak is het de onwetendheid van de mens, dat we niet in actie komen.

Maar willen we daadwerkelijk van onze kwalen af, kom dan in actie.

Hoe maakt niet uit, maar ga ieder geval iets proberen.

Het is je eigen leven, en dat heb je zelf in de hand!

Voor mij zomin mogelijk dagen met stress.
Ik heb er van geleerd, ik weet als geen ander wat stress met je lichaam kan doen.

Liefs Monique

Geen opmerkingen:

Een reactie posten