vrijdag 17 juli 2009

Een wereld vol met on(gezond) voedsel, waar miljoenen mensen met hun gezondheid de tol voor gaan betalen!

Een wereld vol met voedsel, waar mensen honger hebben, omdat zij geen voedsel kunnen bemachtigen, en in de westerse samenleving voor al dat Junk food voedsel gaan miljoenen mensen de tol betalen met hun gezondheid. Junkfood speelt een belangrijke rol bij overgewicht en obesitas. We zien steeds meer mensen in onze samenleving met dit probleem. Het lijkt dan wel ook of al dat voedsel met suikers en vettige voedsel onweerstaanbaar is voor de meeste mensen.

Wetenschappers en wat ze weten!
Volgens wetenschappers kan het wel eens zo zijn dat makers van producten beschikken over een formule waarmee ze ons kunnen laten eten, zelfs als we al voldoende gegeten hebben, en dat de honger weg genomen is. En zo heeft junk food veel weg van roken, het is nu eenmaal bijna verslavend al die lekkernijen.
FDA (Food and Drug Administration)
David Kessler, van 1990 tot 1997 hoofd van de Amerikaanse FDA, waarschuwt dat producenten de ideale formule gevonden hebben die een `mmmm´gevoel veroorzaken in de hersenen. En dat maakt dat de gebruiker niet genoeg krijgt van al deze lekkernijen. Ze weten perfect hoe ze suiker, vetten en zout moeten combineren. “ Het wordt tijd dat we ophouden met mensen de schuld te geven voor hun zwaarlijvigheid en obesitas. Het werkelijke probleem is dat we een wereld met elkaar schapen waar voedsel altijd aanwezig is en waar dat voedsel zo is samengesteld dat je er altijd meer van wilt eten. Voor miljoenen mensen is ons hedendaags voedsel dan ook gewoon iets waaraan ze niet kunnen weerstaan “, zegt Kessler.

Prikkel in hersenen zorgt voor lekker trek
Uit onderzoek dat Kessler uitvoerde samen met vorsers van de universiteit van Yale en waarbij magnetische resonantietechniek werd gebruikt, bleek dat 30 procent van de mensen met overgewicht en 50 procent met obesitas, gevoelig zijn voor wat buitensporige activatie. Dat wil zeggen dat de combinatie van smaken een groot aantal neuronen in de hersenen tot actie aanzet. Ook bepaalde smaakcombinaties kunnen de neurotransmitters activeren in de pleziercentra in de hersenen. Daaruit kwam de bombintie van sucrose ( gewone witte suiker) met chocolade en alcohol als de krachtigste naar voren, zoals bij Tiramisu het geval is. Daardoor wordt de boodschap om te blijven eten sterker zodat de persoon op zoek gaat naar nog meer voedsel. Ze zeggen toch altijd:,, Dikke mensen kunnen altijd blijven eten, hier zit dan ook het grootste probleem!”

Het geluk zit niet in Tiramisu of welke lekkernij dan ook, maar het geluk moet U in U zelf vinden!
Volgens Kessler hebben de meesten van ons een `gelukspunt´waarop we het meeste genoegen beleven aan zout, vetten of suiker. Naarmate er meer suiker aan ons voedsel wordt toegevoegd, wordt het voedsel aangenamer om te eten totdat we dat gelukspunt hebben bereikt. Daarna wordt het eten te zoet, en verminderd het plezier dat we aan ons eten beleven. Hetzelfde proces gebeurd met zout en vetten.
Op mijn website staat mijn eigen ervaring over dit probleem met zoetigheid. Leest U dit maar eens, dan krijgt U een indruk dat we zelf veel aan dit probleem kunnen doen.
http://www.gezondheidsplein-monique.nl/Satiete.html

“Verandering en verbetering beginnen van binnenuit
Daarna veranderen de uiterlijke omstandigheden vanzelf mee!”


Een wereld vol met voedsel waar miljoenen mensen met hun gezondheid de tol voor gaan betalen. Als U de tol niet wilt betalen door ziek te worden met Uw lichaam zorg dan preventief goed voor U zelf. Mede door middel van gezonde voeding. We kunnen de wereld en iedereen de schuld geven die deze lekkere producten maakt, maar we kunnen beter met elkaar meer inzicht krijgen dat we echt wel eens wat van deze lekkernijen kunnen bemachtigen als we maar preventief goed voor ons lichaam zorgen. Dan verdwijnt vanzelf die stevige trek naar al die zoetig/hartigheid. Gezonde voeding daar kunnen we mee thuis komen.

Een gedicht om over na te denken
Als ik blijf kijken zoals ik altijd heb gekeken, blijf ik denken zoals ik altijd heb gedacht.
Als ik blijf denken zoals ik altijd heb gedacht, blijf ik geloven zoals ik altijd heb geloofd.
Als ik blijf geloven zoals ik altijd heb geloofd, blijf ik doen zoals ik altijd heb gedaan.
Als ik blijf doen zoals ik altijd heb gedaan, blijft mij overkomen wat mij altijd overkomt.

En dat is nu net wat Ik U duidelijk wilt maken, het lot ligt in Uw handen!
Veel Liefs
Monique Ervaringsdeskundige

Geen opmerkingen:

Een reactie posten