maandag 29 juni 2009

Aften en voeding

U zult het misschien niet geloven, maar het is echt waar. Jaren had ik met regelmaat last van aften in mijn mond. Terwijl ik toch twee keer periodiek in een jaar naar de tandarts ging. Het was een vervelend iets, maar er was wel mee te leven.

Wat zijn aften?
Aften zijn pijnlijke, witte of grijze, rood omrande kratervormige zweertjes in het mondslijmvlies, op het tandvlees, de tong en de lippen. De zweertjes liggen verspreid of in groepjes. Soms zorgen de aften voor een prikkelend of brandend gevoel voordat de zweertjes ontstaan. Koorts, vermoeidheid en dikke klieren in ernstige gevallen. Het is net als bij koortsuitslag, die wordt veroorzaakt door een herpes-simplexvirus, kunnen aften besmettelijk zijn, hoewel de oorzaak volgend de medische geneeswijzer niet precies bekend is. De kwaal komt veel voor, bij mensen tussen 10 en 40 jaar, en vooral bij vrouwen. Aften genezen gewoonlijk binnen een week of twee, maar ze komen wel vaak steeds terug. Hoewel ze geen ernstige bedreiging voor de gezondheid vormen, kunnen ze met eten en praten erg hinderlijk zijn.

De oorzaak van aften
Voedselallergie, allergische neusverkoudheid en vitaminegebrek kunnen een rol spelen. Aften komen meer voor in perioden van verminderde weerstand door stress of uitputting. Ook letsel door een slecht zittend kunstgebit, harde tandenborstels, beschadigde tanden, tandverzorging of brandwondjes door te heet eten of drinken, kunnen zweertjes in de mond veroorzaken. Irritatie door het eten van bepaalde voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld azijn, citrusvruchten, ananas, of sterke gezouten voedsel kan aften veroorzaken. Herhaling kan door zonlicht of hormonale veranderingen tijdens de menstruatiecyclus teweeggebracht worden.

Preventie
Natuurlijk een goede mondverzorging; door regelmatig tandenpoetsen en flossen. Dit is natuurlijk ook wel zo prettig voor Uw medemens. Voedingsmiddelen die aften blijken te veroorzaken zoveel mogelijk vermijden. Intiem contact met iemand die aften heeft vermijden. De kwaal kan tenslotte besmettelijk zijn.
Ik was vroeger vaak verkouden, en ik ben er zelf achter gekomen dat ik een vitaminegebrek had. Ik ben twee natuurlijke voedingssupplementen gaan eten, van hoogwaardige kwaliteit en mijn totale weerstand is verbeterd. Hierdoor heb ik ook geen last meer van aften. Wat me bij mij zelf opvalt, als je het probleem aften heeft, is het knap vervelend en vaak ook pijnlijk. Maar als je er geen last meer van heeft, dan denk je er niet vaak meer aan. Toch wil ik U persoonlijk kennis laten maken met mijn ervaring. Waarom? Er kan in mijn ogen veel meer kwalen voorkomen worden, door gezonde natuurlijke voedingssupplementen. Natuurlijk geloofde ik er jaren geleden ook niets van, maar als je uiteindelijk het resultaat ervaart, en kwalen verdwijnen als sneeuw voor de zon, dan pas ben je overtuigd wat goede producten voor Uw lichaam kunnen betekenen. Dit was bij mij zeer zeker ook het geval.

Door te werken aan mijn weerstand door middel van twee natuurlijke voedingssupplementen van hoogwaardige kwaliteit te eten, ben ik verlost van mijn aften.
Met vriendelijke groet,
Monique
Ervaringsdeskundige

Geen opmerkingen:

Een reactie posten