maandag 18 mei 2009

Wat kan gezonde voeding tegen stress doen!

Meer dan één op de vijf mensen kampt met stress op het werk

Dit is een onderzoek bij ons buurland België. Maar de feiten liegen er niet om. Wij hier in ons kikkerlandje hebben ook veel te maken met stress op de werkvloer.

Hoewel de Belg best een tevreden werknemer is, kampt meer dan één werkende Belg op de vijf Belgen met stress op het werk. In totaal bleven de Belgische werknemers het voorbije jaar 9.139.770 dagen afwezig wegens stress op het werk. Dat blijkt uit een onderzoek van Test-Aankoop. Resultaten hiervan zijn te zien in het magazine Test-Gezondheid. Voor het onderzoek werden tussen mei en juni 2008 1.148 Belgen ondervraagd over stress op het werk. Er werd samengewerkt met consumentenorganisaties in Portugal, Spanje en Italië.

13 procent van de ondervraagden zijn ontevreden over zijn/haar werk
De meeste Belgische werknemers zijn over het algemeen tevreden, maar 13 procent is ontevreden over zijn of haar werk De oorzaak van de ontevredenheid ligt dikwijls in het gevoel geen of onvoldoende waardering te krijgen voor de geleverde prestaties, een gemis aan beloning voor extra goede prestaties en een gebrek aan begrip op de werkvloer.

Bij 1 op de 5 ondervraagden beïnvloedt hun werk hen psychologisch en/of lichamelijk in negatieve zin. Zo laat bij 23 procent de druk op het werk zijn sporen na in hun persoonlijke leven. De belangrijkste oorzaak van stress, voor iets meer dan de helft van de ondervraagden, is een gebrek aan erkenning of beloning voor hun baan.

Tijd, tempo, niets bijleren, repetitief werk
Andere uitlokkers zijn de eisen van de baan, de tijd die men heeft, het tempo, zelden of nooit iets bijleren of repetitief werk. Personen die geen leiding geven, melden overigens meer stress dan leidinggevenden.

Als de stress te lang aansleept, is het gevaar voor een burn-out heel groot. Ongeveer een vijfde van de ondervraagden staan minstens twee keer per week moe op; 8 procent ervaart wekelijks een emotioneel leeggezogen gevoel door het werk. Twee procent antwoordt zelfs regelmatig te denken aan zelfdoding door problemen op het werk. En ook het lichaam protesteert. De meeste klachten zijn rugpijn, nekpijn en lage rugpijn.

Er is ook steeds meer stress in Nederland

Krediet crisis voor ieder van ons heeft dat gevolgen. We denken we hebben geen overwaarde meer op ons huis. Kunnen we wel de hypotheek blijven betalen. Houden we wel de baan en op het werk is het zo druk, blijven we gezond. Staan we met elkaar elke dag nog een paar uur in de file, en we moeten al zoveel. Moeten we met elkaar langer gaan werken. Dit zijn allemaal dingen waar wij ons dagelijks over druk maken. Hierdoor ontstaat er stress. Druk, druk, druk daar krijgen wij de druk van in ons hoofd.

Druk, Druk, en nog eens Druk om gek van te worden!

Jaren geleden bestond mijn leven ook uit druk, druk en nog eens druk. Maar doordat ik een voedingssupplement kreeg kon ik met de druk beter omgaan. Het mooiste is, als je een balans gaat zoeken tussen werk en vrije tijd. Maar soms zit dat er gewoon nog niet (even)in. Ik merkte aan mijn lichaam dat ik rustiger werd. Ik kon mij zelf weer beter ontspannen, en ik sliep ook weer lekkerder. Voor dat ik het natuurlijke voedingssupplement naast mijn dagelijkse voeding at, lag ik vaak wakker, en dan piekerde ik over mijn werk wat ik de andere dag zou moeten (kunnen) doen. Als de nacht om was had ik vaak mijn werk al vijf keer gedaan in mijn gedachten. Ja, logisch dat je dan de andere dag moe bent.
Als ik naar mijn huisarts ging, dan zij hij alleen maar, Monique gaat het toch rustiger aan doen. Maar toen wist ik niet hoe dat moest. In mijn ogen kon dat gewoon niet. Maar ik kreeg de oplossing aangereikt van een vriend. Daarom lieve mensen zorg voor balans in je leven. En als je er niet helemaal in je eentje uit kunt komen, neem dan een natuurlijk voedingssupplement. Het is ook helemaal niet raar, als U het probleem niet gelijk in je eentje aan kan. Problemen zijn er om opgelost te worden, maar dan kunnen we wel beter openstaan voor een verandering.
Een verandering zowel in voeding als in psychische hulp kan er voor zorgen dat er ook voor U een nieuw wereld open gaat.
Voor mij ging er een deur van verandering open, want ik kon weer goed slapen, ik werd rustiger op de werkvloer en dat willen we toch allemaal?
Niemand onderons wil een Burn-out. Voor dat het te laat is, wees verstandig en neem maatregelen die goed zijn voor U zelf. U alleen kan er voor zorgen dat er daadwerkelijk een verandering in Uw leven komt.

Een toekomst zonder stress, we hebben het zelf in de hand!
Met een goed natuurlijk voedingssupplement is mijn stress aan de kant!
En heb ik de controle over mij zelf in de hand!
Gezonde voeding, een goede balans in het leven, dat zijn de sleutel voor de oplossing van U verder leven, die ik U graag wilt meegeven!


Liefs Monique
Ervaringsdeskundige

Geen opmerkingen:

Een reactie posten