vrijdag 8 mei 2009

Vrachtwagenchauffeurs extra gevoelig voor slaapapneu

De transportarbeidersbond BTB (ABVV) pleit voor een nieuwe sensibiliseringscampagne rond slaapapneu bij vrachtwagenchauffeurs. Daarnaast moeten middelen worden vrijgemaakt voor een behandeling van de aandoening, als alternatief voor het ontslag waarmee de betrokkenen vaak geconfronteerd worden.

Slaapaneu houdt in dat men niet diep genoeg slaapt, regelmatig ´s nachts wakker wordt en als gevolg daarvan niet uitgerust genoeg opstaat en daardoor een vorm van chronische vermoeidheid ontwikkeld. Uit een studie van de Katholieke Hogeschool Kempen bij 235 chauffeurs blijkt dat 6 tot 10 procent van hen ermee geconfronteerd wordt. “Dergelijke chauffeurs lopen meer kans op een ongeval”, aldus federaal BTB-vakbondssecretaris Frank Moreels. Dat het probleem meer voorkomt bij vrachtwagenchauffeurs dan bij de rest van de bevolking, is het gevolg van hun levensstijl. “Chauffeurs hebben zeer onregelmatige uren, bewegen weinig, voeden zich niet steeds op de goede manier en kampen met overgewicht, waardoor het risico op de aandoening vergroot. Wij pleiten daarom vooreerst voor een meer doorgedreven sensibiliseringscampagne voor zowel chauffeurs, bedrijfsleiding, arbeidsgeneesheren en dergelijke”, aldus Moreels. Vlaamse minister Kathleen Van Brempt reageerde al dat ze het voorstel voor een nieuwe preventieve en curatieve campagne tegen slaapapneu bij vrachtwagenchauffeurs zeer genegen is. (BEH)

Ook voor vrachtwagenchauffeurs zijn er voedingsmiddelen, die dit tegen kunnen gaan. Klaas is hier zeker een voorbeeld in, dat dit daadwerkelijk ook zo is.

Chronische vermoeidheid komt ook voor omdat wij ons lichaam niet goed voeden. Onregelmatig eten, weinig bewegen, ja logisch dan we last krijgen van overgewicht.

De dagen voor een vrachtwagenchauffeur zijn vaak lang, en de meeste stoppen ook graag bij een tankstation om een mars, snoep, cetera omdat hun lichaam naar energie vraagt.

Maar Klaas is al jaren vrachtwagenchauffeur, en hij heeft geen last meer van vermoeidheid.
Op tijd je rust nemen, en als dat niet kan, dan heb ik een geel drankje, zit in een zakje en ik heb altijd een spaflesje bij de hand. Waarom? Als ik vermoeid begint te worden, dan meng ik het zakje met het water, en drink ik het op. Geen koffie, nee na jaren op koffie te hebben geleefd om de tijd te doden, ben ik eens iets anders gaan proberen.

Mensen ik kan U garanderen dat het werkt. Ik krijg binnen een half uur meer energie en ben gewoon veel beter geconcentreerd. Zeker als het druk is op de weg, en die onverwachtse opstoppingen, dan ben ik goed bij de les. En wat mij naar een aantal weken opviel, ik sliep ook beter als ik onderweg was.

Dus waar het in zit, ik weet het niet, ik ben trucker, maar ik voel me goed! En daar was het mij om te doen. Groeten Klaas.

Bron: Vrachtwagenchauffeur Klaas bedankt.

Met Vriendelijke Groet,
Monique
Ervaringsdeskundige

1 opmerking:

  1. Ik heb zojuist besloten om via een uitzendbureau voor vrachtwagenchauffeurs https://workpartnerservice.com/nl/start/ te gaan werken en het artikel zal mij zeker van pas komen.

    BeantwoordenVerwijderen