maandag 21 december 2009

Een hoger IQ bij kinderen gewoon door gezonde voeding


Het weekend is weer achter de rug.
Prachtig winter weer door heel het land heen, ook al is het koud en geur.
Kinderen zijn volop aan het sleetje rijden, en sneeuwpoppen maken en genieten van het buiten zijn. Gezonde voeding een extra antioxidant kan U en Uw kinderen goed gebruiken zeker met dit geure weer! Verkoudheden loeren om de hoek, zorg dat U en de kinderen er op voorbereid zijn, gezonde voeding de oplossing voor jong en oud.

Afgelopen vrijdag heb ik een stuk geschreven, hier leest U het vervolg hoe U erzelf voor kan zorgend dat het IQ bij kinderen verhoogt kan worden, gewoon door gezonde voeding!

Men heeft het vaak in onze maatschappij over Japan, dat daar vaak opvallend veel hoge intelligente kinderen wonen. Het traditionele Japanse dieet, is rijk aan omega3-vetzuren, is hier mede voor verantwoordelijk. Normaal gesproken moet ten minste 80 procent van de vetten in de cerebrale cortex uit omega3-vetzuren bestaan. Bij kinderen waar dit percentage lager ligt, bestaat de kans dat ze hyperactief zijn of een andere gedragstoornis ontwikkelen.

Borstvoeding
De beste manier om zuigelingen te voorzien van voldoende omega3-vetzuren is door zelf voldoende omega3-vetzuren in te nemen en borstvoeding te geven. Toen mijn dochter geboren werd in 1994 was mijn vader zo blij dat ik borstvoeding gaf. Ik was zelf groot gebracht met de fles, omdat mijn moeder te weinig borstvoeding had. Maar doordat mijn vader in zag dat in zijn familie kinderen die bijna niet levensvatbaar waren, toch door borstvoeding de kritieke fase van hun jonge leven hadden gered, dat stond na ruim 50 jaar nog steeds op mijn vaders netvlies gebrand. Daardoor was mijn vader apentrots op mij, dat ik gelukkig wel genoeg borstvoeding aan mijn dochter kon geven. Maar dit even terzijde.

Hyperactief of een andere gedragsstoornis verhelpen met omega3-vetzuren
Bij kinderen waar het percentage van 80 procent van de vetten in de cerebrale cortex uit omega3-vetzuren lager ligt, bestaat de kans dat ze hyperactief zijn of andere gedragsstoornis ontwikkelen. De beste manier om zuigelingen te voorzien van voldoende omega3vetzuren is door zelf voldoende omega3-vetzuren in te nemen en borstvoeding te geven. De meeste soorten flesvoeding bevatten immers nauwelijks of geen omega3-vetzuren en veel omega6-vetzuren. Ook voor de moeder is het belangrijk dat ze na de bevalling voldoende oemga3-vetzuren blijft innemen.

Bloedonderzoek bij jonge moeders
Uit bloedonderzoek is gebleken dat jonge moeders slechts de helft van het normale niveau van omega3-vetzuren in hun serum hebben. De lepel levertraan van vroeger was nog niet zo verkeerd, ook al was het zeker niet lekker. Vroeger namen toekomstige moeders en pas bevallen moeders levertraan om te versterken. Als je nu terug kijkt, was dit een zeer goede gewoonte, omdat levertraan rijk is aan omega3-vetzuren. Wanneer vrouwen tijdens de zwangerschap onvoldoende essentiële vetzuren innemen, onttrekt de baby deze noodzakelijke nutriënten aan het hersenweefsel van de moeder. En vrouwen die borstvoeding geven, geven essentiële vetzuren door aan hun baby, en daardoor krijgt de jonge moeder vaak ernstig tekort aan omega3. Dit is een van de belangrijkste oorzaken van postnatale deppressies. Vroeger zeiden de mensen vaak dan ook tegen elkaar, de vrouw wordt letterlijk op gegeten door het kind. Daarom is het verstandig voor jonge moeders dat ze tenminste twee jaar na de bevalling een extra dosis omega3-vetzuur nemen. In de praktijk zien we vaak dat dit niet gebeurd.

Natuurlijk is het verstandig om minimaal twee maal in de week vis te eten. Maar er zijn ook veel mensen die houden nu eenmaal niet van vis. En als we in het algemeen naar de zuiverheid van de vis gaan kijken, dan kan een aanvulling van natuurzuiver visolie zeker voor zwangere vrouwen en jonge moeders zeer goed zijn.
Informeert U zich voordat U zwanger bent!
Gezonde voeding kan nu eenmaal een bijzondere bijdrage leveren aan de gezondheid van Uw kind!

Veel Liefs
Monique Bijl- van der Linden
Ervaringsdeskundige

1 opmerking:

  1. dank u voor deze artikelen, ik moet dit onderwerp voor mijn presentatie volgende week.

    Hoogachting

    Gezonde Voeding

    BeantwoordenVerwijderen