dinsdag 24 maart 2009

Van behandeling naar preventie: gezonde voeding speelt hierbij een grote rol!

PON: Mensen met overgewicht en obesitas moeten betere zorg krijgen.
Obesitas is een chronische ziekte die langdurige zorg en begeleiding behoeft. Er moet adequate zorg komen voor de grote aantallen mensen met overgewicht en obesitas. Daarover zijn zorgverleners, zorgverzekeraars, beleidsmakers en patiënten het eens, zo bleek tijdens werkconferentie van het Partnerschap Overgewicht Nederland. De nota overgewicht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport die vorige week openbaar werd, sluit aan bij deze visie.
Obesitas is chronische ziekte
Sleutelfiguren uit de wereld van zorgverleners, zorgverzekeraars, patiënten- en consumentenorganisaties en de overheid onderschreven unaniem de volgende stellingen:
1) Patiënten met obesitas moeten niet worden gediscrimineerd en gestigmatiseerd.
2) Patiënten met obesitas hebben het recht op gepaste en toegankelijke ketenzorg.
3) Patiënten, zorgverleners en verzekeraars hebben daarbij ieder hun eigen verantwoordelijkheid.

Obesitas moet beschouwd worden als een chronische aandoening die langdurige zorg en begeleiding nodig heeft, concludeerden de deelnemers. Dit is belangrijk voor patiënten die obesitas nu erkend zien als ziekte en daarmee uitzicht krijgen op beter zorg. Ook is dit belangrijk voor zorgverleners die, wanneer zij intensieve en langdurige zorg nodig achten, dan verzekerd zullen zijn van een vergoeding.

Samen op weg naar betere organisatie en financiering van de zorg!
Uit de CBO-richtlijnen kunnen we uit de hoofdlijnen al aflezen hoe de zorg voor overgewicht en obesitas er uit komen te zien. De zorgstandaard, die het PON in 2009 ontwikkelt, zal beschrijven wat goede zorg voor overgewicht en obesitas is. Ook beschrijft men hierin hoe de zorg georganiseerd moet worden. Wie de regie de gehele behandeling in handen heeft en welke competenties nodig zijn om onderdelen van de behandeling uit te voeren, komt de kwaliteit van de zorg ten goed. Ook de rol van de patiënt wordt door de zorgstandaard beschreven. De patiënt zal centaal staan, waarbij deze zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid moet nemen voor de eigen gezondheid en daarbij optimaal ondersteund wordt door zorgverleners.
Verder zal de zorgstandaard zijn afgestemd met zorgstandaarden voor andere chronische aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten en zal het accent verschuiven van behandeling naar preventie.
Dit alles is een grote omewenteling, maar wel een waarvan men het nut en de noodzaak inziet.
Verder lijkt de capaciteit, om iedereen die daar baat bij zou hebben een optimale behandeling te geven, onvoldoende door een nog ontoereikende organisatie en financiering van de zorg.
Uitgangspunt
De zorgstandaard vormt straks een waarborg voor kwaliteit van de zorg. Hij dient als uitgangspunt voor afspraken tussen zorgverleners en zorgverzekeraars over welke zorg voor vergoeding in aanmerking komt. De verbetering van de kwaliteit van leven van de patiënten en de kosteneffectiviteit van interventies moeten hierbij voorop staan, werd vastgesteld op de bijeenkomst. Dit alles betekent dat er veel geïnnoveerd zal moeten worden in de zorg. Het PON zal hierbij de kennis en kunde van de bestaande zorgverleners optimaal positioneren.
Bron: PON


Als we dit bericht weer eens lezen, dan is het fijn dat de partijen allemaal ingaan zien, dat Preventie voor behandeling gaat.
Preventief voor je zelf zorgen, je kunt je lichaam geen groter plezier doen. Maar waarom gaan wij als mensen daar pas aan denken, als we met ons lichaam in de problemen komen?
Dit komt omdat preventie een gewoonte moet worden in Uw leven. In ons dagelijks leven moeten we bepaalde patronen veranderen. De meeste mensen onder ons hebben moeite om te veranderen. Dus in dit geval is het ook vrij logisch dat mensen hier problemen mee hebben. Negen jaar geleden heb ik mijn rug gebroken. Een lange lijdensweg dat kan ik U garanderen. Ik was toen nog maar 33 jaar oud, en kost wat het koste ik wilde beter worden. Ik heb veel artsen, therapieën ondernomen, maar alles hielp een klein beetje, maar ik had iedere dag pijn, en mijn lichaam was doodmoe. Totdat ik Preventief mijn eigen bent gaan voeden.Voedingssupplementen van hoogwaardig kwaliteit. Geen chemische voedingssuplementen maar natuurlijke voedingssuplementen met een opname capaciteit van ruim 90 procent. Ik kon mijn eigen lichaam niet geloven, maar mijn lichaam werd steeds een beetje gezonder. Ik kreeg meer energie, minder pijn ik kon mijn eigen lichaam bijna niet geloven. Na vier jaar veel ondernomen te hebben, was het omkeer punt bereikt. Ik kreeg hierdoor weer zin in het leven. Nu inmiddels is het 9 jaar geleden dat ik mijn rug heeft gebroken, maar ik wil dit met alle mensen wereldwijd delen. Je hebt maar een lichaam wees daar zuinig op. Door mijn eigen initiatief om mijn lichaam preventief te gaan voeden, ben ik de Monique weer van vroeger. Ik kan weer mijn dagelijks dingen doen die ik voor het ongeval ook kon doen. Door dit geweldige resultaat heb ik weer de energie en plezier in mijn leven terug gekregen.
Lieve mensen we moeten niet af gaan wachten, wat de zorgverzekeraars en zorgverleners voor ons bepalen. Maar als U het voelt dat het zo niet meer langer kan met Uw lichaam, ga op Uw gevoel af, en onderneem het gene wat U denkt wat goed voor U kunt werken.

Ik volgde mijn gevoel want ik wilde beter worden.
Dit was tegen de wil van de medische wereld.
Ik kreeg resultaat en dat was voor mij belangrijk!
Ik heb mijn lichaam terug gekregen, daar ben ik zo dankbaar voor dat is met geen pen te beschrijven.

Lieve mensen hou vol, en denk eraan dat we met z´n allen echt een andere toekomst tegemoet kunnen gaan, als we bereidt zijn ons probleem Preventief met elkaar aan pakken!

Preventie en een gezonde toekomst bereiken we alleen als we samenwerken voor resultaat!

Liefs Monique

Geen opmerkingen:

Een reactie posten